تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر
سرخط خبرها

مرگ ققنوس در غربت | درباره دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

  • کد خبر: ۱۰۶۴۸۷
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
مرگ ققنوس در غربت | درباره دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن
دکتر ندوشن با آنکه دانش آموخته رشته حقوق بین الملل از سوربن فرانسه بود و سال‌ها مدرس درس حقوق، اما آوازه شهرتش به سبب پژوهشگری او در احوالات فرهنگی و اجتماعی ایرانیان بود و پیدا کردن راهی برای بهبود اوضاع اخلاقی و فرهنگی جامعه.

عروجی | شهرآرانیوز؛ این بار خبر درگذشت دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن درست از آب درآمد. سال گذشته رسانه‌ها از درگذشت این ادیب ایران دوست خبر دادند که همسرش آن را تکذیب کرد؛ ولی او این بار آن را اعلام و تأیید کرد. دکتر ندوشن با آنکه دانش آموخته رشته حقوق بین الملل از سوربن فرانسه بود و سال‌ها مدرس درس حقوق، اما آوازه شهرتش به سبب پژوهشگری او در احوالات فرهنگی و اجتماعی ایرانیان بود و پیدا کردن راهی برای بهبود اوضاع اخلاقی و فرهنگی جامعه.

او حتی در بازگشت به وطن، قاضی دادگستری هم شد، اما عمر و زندگی خود را یک سر وقف زبان و ادب پارسی و ایران کرد. دکتر ندوشن از اواسط دهه ۲۰ به تهران می‌آید و سپس برای تحصیل به فرانسه می‌رود. در ویدیو‌ها و گفتگو‌های مختلف مدام از عشق و علاقه اش به ایران حرف می‌زند و نگران میراثی است که رو به فراموشی می‌گذارد.

این استاد پیشین دانشگاه تهران علاوه بر دروس حقوقی به تدریس نقد ادبی، سخن سنجی و ادبیات تطبیقی در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان پرداخت و آثارش به صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در حوزه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است. کتاب چهار جلدی «روزها» را می‌توان مشهورترین و بهترین کتاب استاد ندوشن به شمار آورد که نثری شیرین و دل انگیز دارد و البته بسیار آموزنده برای آن‌ها که فارسی نویسی و درست نویسی برایشان اهمیت دارد.

غلامعلی دهقان، استاد تاریخ، بعد از مرگ محمدعلی اسلامی ندوشن در یادداشتی نوشت: «برای اولین بار در آثار ایشان تشبیه ایران به ققنوس را دیدم و چه تعبیر درستی. ققنوس پرنده افسانه‌ای است که اگر گرفتار آتش هم شود، باز هم از خاکسترش ققنوسی برمی خیزد و این، حکایت ما در این تاریخ پرفرازونشیب بوده است.»

ندوشن در گفت وگویی جوان‌های ایران را خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «و، اما فرهنگ، که طی این پنجاه سال همواره حرفش را به میان آورده ام، اهمیتش در آن است که یک کشور باید با مردمش به راه برده شود، و مردم باید با فرهنگشان به راه برده شوند. اگر یکی بلنگد، دیگری هم می‌لنگد، و آنگاه به قول سعدی: راهی به سوی عاقبت خیر می‌برد / راهی به سوء عاقبت، اکنون مخیری»

خبرگزاری ایسنا به نقل از خانم شیرین بیانی نوشته: «محمدعلی عمری را با عزت و خوبی و راحتی طی کرد و با همان آرامش هم دنیا را ترک کرد.» این چهره فرهیخته در همان کانادا به خاک سپرده می‌شود و به گفته همسرش به صورت امانت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->